Thursday, August 30, 2007

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE 50


Alhamdulillah.. sudah 50 tahun dikecapi kemerdekaan itu..Apa maksud kemerdekaan sebenarnya.. adakah hanya detik 12 malam melaungkan MERDEKA.. MERDEKA.. MERDEKA.. terfikir pada diri sendiri layakkah perkataan itu untuk dilaungkan andai makna dan penghayatannya tidak seperti yang diharapkan..


dari sudut manakah yang dikatakan merdeka sebenarnya..jika ada yang masih berkiblatkan barat..maksudnya disini adalah dengan cara pembawakan diri.. cara sambutan dan penghayatan mereka..kadang2 bukan itu yang diharapkan.. pemikiran kadang kala masih lagi terkongkong..


pagi tadi seorang teman ada sempat menegur "hey.. ko sambut merdeka kat maner..??" sempat aku balas dengan senyuman.. aku bertanyakan pada dia.."boleh ker ko anggap diri ko merdeka.." dia bertanya semula.. "awat ko ckp lagu tuu.." aku membalas dengan mengatakan.."kalau ko nak rasa merdeka.. buanglah sifat cemburu..buruk sangka.. lepas tu menjaga tepi kain orang.. mengumpat..benda-benda yang tak berpaedah..itu baru merdeka..merdeka kan minda ko dulu.." aku jawab selambe..


aku pernah bertanya dengan datuk sedara yang idup dizaman jepun..cerite nyer tragis..aku dapat rasakan betapa susahnya nak meraih itu semua..untuk siapa untuk aku generasi yang baru.. atuk sedara aku tanye kat aku.. agak2 kalau orang luar serang malaysia kita boleh bertahan tak? aku hanya geleng kepala mengatakan tidak tahu.. dan aku cuba pikir semula apa yang aku dan dia bualkan.. cuma satu dia pesan.. kat aku.. kalau nak merdeka.. pupuklah kemerdekaan dari dalam diri..hayati ia dengan penghayatan sebenar...bukan dari mata kasar.. ingat jasa orang dulu.. depa dok susah sana sini.. bergadai bergolok untuk dapat apa yang hang pa rasa laa nie.. tu lahh pesan dia kat aku..


pada negaraku tercinta.. aku bukanlah seorang yang baik..namun pada mereka yang telah berjuang untuk tanah air aku ni.. sampai aku dapat rasa keamanan sampai laa niee.. dah 50 tahun dahh.. terima kasih aku ucapakan.. al-fatihah mereka yang telah gugur dan yang telah banyak berjasa untuk memberikan aku peluang merasa idup di sebuah negara yang aman..


pada semua "SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE 50"

"I LOVE YOU MALAYSIA.. "


pesan tokk..

"ingat mana bumi di pijak disitu langit dijunjung..ingat mana asal usulnya kita mana akar kita..apa kiblat kita.. apa pegangang kita..siapa tuhan kita.. dan paling penting ingat siapa kita dimuka bumi ini.. insyaALLAH selamat.."


No comments: